Endometrios

Alltså som jag tidigare nämnt så lider juh jag av sjukdomen Endometrios och därav alla jäkla operationer jag gjort de senaste två åren. Som ni i tidigare inlägg läste så har smärtan plötsligt och totalt onödigt dykt upp igen :/
Är som så jäkla svårt att förklara vad det egentligen är, mer än att det gör så sinnessjukt ont.
Det positiva med att ha upplevt denna smärta nu igen har gjort mig såååå mkt lungnare när jag tänker på förlossningen som komma skall. Har vart lite orolig och gruvensam sista veckorna då detta med förlossningen börjar bli ett faktum. Men som sagt, efter denna smärta så är jag inte lika orolig mer. Ja, jag har ingen aning om hur det känns att föda barn, missförstå mig inte. Det gör säkert ondare. Det jag menar är bara att jag känner mig mer förberedd på en oerhörd smärta. Och det är ju iaf positivt.

Här har ni lite fakta om endometrios.

Vad är endometrios?

* Endometrioscystor/härdar kan blöda ut i buken och ger upphov till inflammationer och smärta
* Endometrios är en kronisk sjukdom
* Sjukdomen uppträder i skov och frekvensen varierar från kvinna till kvinna
* För närvarande finns det inget bot, men det finns lindring
* orsaken till endometrios är delvis okänd
* endometrios är en "godartad" sjukdom
* vissa kvinnor med endometrios är symptomfria
* endometrios kan ge kroniska smärtor
* ungefär 10% av alla kvinnor i fertil ålder har endometrios
* endometrios kan komma i alla åldrar
* 25-50% av ofrivilligt barnlösa kvinnor har endometrios
* säker diagnos kan ställas med laparoskopi
* det tar i genomsnitt 5-10 år för att läkaren ska diagnostisera sjukdomen




Endometrios kommer av att livmoderns slemhinna (endometrium) finns på fel ställe; på t ex äggstockar eller äggledare. Endometrios är en vanlig men dold kvinnosjukdom som drabbar ca 5-10% av alla kvinnor i fertil ålder.

Det är en kronisk sjukdom som det ännu inte finns något bot för och man vet inte heller varför den uppstår. Det finns dock olika behandlingar att tillgå för att minska symtomen.

Livmoderslemhinna kommer ut i buken via äggledarna.

Endometrios kommer ifrån de grekiska orden endo (invändig), metro (livmoder), osis (sjukdom). Livmoderns insida är klädd med endometriet (livmoderslemhinnan). Vid menstruation är det endometriet som stöts ut. Det blöder ner genom livmodertappen och slidan men det händer också att man normalt blöder ut i buken via äggledarna och äggstockarna. Vid endometrios kan dock inte all livmoderslemhinna som hamnat i buken tas bort av immunförsvaret utan finns kvar och skapar kronisk inflammation i buken. Slemhinnan kapslas in och kallas cystor.

Livmoderslemhinna kan hittas i eller på äggstockarna, utanpå livmodern, i livmodermuskulaturen (heter då adenomyosis) eller på uterosacralligamenten (området mellan livmoder och ändtarmen). Endometrios kan också hittas på tarmarna, blindtarmen, urinblåsan och diafragma. I sällsynta fall har endometrios hittats långt ifrån livmodern.
Endometrios är en godartad sjukdom som inte leder till döden men den leder ofta till svåra livslånga smärtor.




Såå, någon som är sugen på att byta?


Kommentarer
Mamma

Jag gillar bilden med törnrosorna kring magen

2010-10-30 @ 18:33:35
Johanna

samma sjukdom som jag har. Måste säga att de är skönt att höra att någon annan i samma ålder som mig är drabbad. Har blivit opererad 2 gånger de senaste 2 åren för att jag har haft cystor som gjort så fruktansvärt ont.. så jag vet vad du går igenom..

2010-10-30 @ 19:36:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0